Roddmaskin

Publicerat: 25 januari, 2010 i Uncategorized

Denna höst och vinter har jag kört lite roddmaskin när tid funnits till extra träning. Behöver öka styrka/uthållighet i överkropp efter flera år med asfaltsnötande. Glenn Dahl, en av alla snabba träningskompisar som finns här i Götet, lanserade i förra veckan ett mästerskap i rodd. Ja vad fasen, tänkte jag och körde ett pass förra veckan i det tempo jag brukar klämma på mina 4 min intervaller fast jag höll det i 2000 meter. 7: 26 blev tiden och världsrekord i H90, eller nått sånt… Glenn kallar det veteranmästerskap, och visst jag är 37 år gammal men fan heller att jag kör H30 på cykel. Antingen kör jag elit eller inte alls.

Idag ökade jag 20 watt och slutade på 7:15 med 271 watt i snitt och leder nu ligan enligt Glenns sida. Innan rodden värmde jag upp med 2×300 watt  med 5 min vila mellan båda tjogorna med styrkeintervall på 50-80 kadens på Monarken. Det var på gränsen faktiskt och det visste jag redan innan. Men men, skit samma, en gång är ingen gång….

Helgen som var tillbringade jag i Skärhamn på Träningskliniken och Ted Ås Triathlon-läger. Många tester blev det, god mat, möte med intressanta personligheter och ett fint spinningpass lett av Teds PT och coach, Triathlonoraklet Jens Lunekilde.  Vi hade dessutom en del intressanta diskusitioner om träning Jens och jag och våra meningar om effektiv aerob basträning var inte helt dem samma. Inte helt oväntat då Jens jobbar mkt med Ironman distansen. Men aerob träning som aerob träning anser jag…

kommentarer
  1. Martin skriver:

    Det måste svida ont att dissa veteranklassen och samtidigt få pisk av gubbdjävlarna på säsongens tisdagsträningar!

    Svensk elitklass består av femtontalet ”riktiga” elitcyklister, övriga är bara utfyllnad, antingen juniorer på väg upp, seniorer som inte vet sitt bästa eller veteraner som inte kan acceptera faktum.

    Men du kanske har en annan verklighetbild? 😉

  2. Lunkan skriver:

    Lite svårt att tolka ditt inlägg, om du är sur på mitt inlägg eller bara retas???

    Den ”gubbjäveln” som piskar mig på MTB på träning är väl klubbkompis Mattias K i Gbg eller Henrik N och det kan jag ta.

    Tisdagsträningar är just träningar och inget annat.

    Jag håller med dig att svensk elitklass på landsväg är spridd fysiskt sett. Men på platta tävlingar kan en svagare cyklist göra nytta för sitt lag och på så sätt spelar det ingen roll om han inte tillhör din utvalda skara.

    Men vad menar du egentligen? Skall alla utom de femton hålla sig borta från elitklassen så kommer det ju inte finnas någon elitklass… Dessutom kan svagare åkare agera hjälpryttare och på så sätt blir det tävling och lite taktik med i spelet så att dina femton kan tävla om seger på slutet.

    Jag har väl inte dissat veteranklass förresten generellt? Det är riktigt bra klass på den!!! Jag bara säger att jag personligen inte får någon motivation eller personlig utmaning av att tävla i H30, varken på MTB eller LVG, pga tt jag sedan 13 år tillbaka i följd kört elitklass. OBS!!!!!!!!!! Jag menar nu inte att jag är för bra för H30, jag menar bara att jag vill tävla mot de snabbaste i Sverige på långa distanser. På tempoåkning har jag ingen chans att vinna i H30 eller H40 men det är ju knappast någon hemlighet.

    Men kanske man skulle köpa upp sig på en TT-bike och kolla hur man ligger till på serietävlingarna i Götet? Vad tycker du, Martin?

    Ja ja, hur som helst. Det är upp till var och en att välja tävlingsklass. Den som vill köra veteran kör veteran och den som vill köra elit gör det.

  3. Tom skriver:

    Ja, köp en TT, Lunkan. Du vet att du vill. 😉

Lämna en kommentar