VO2 VS Watt på Monark på Aktivitus Testklinik

10409013_951165684895064_8134077583474008463_nGillar att prova nya pass och därmed vara uppdaterad både på vad som sker under passen men också upplevelsen av att köra. Detta är en variant på klassisk VO2-träning som visat sig på ett inte jättevetenskapligt sätt ge bra effekt på prestationsförmåga ( mer watt!!!) på vältränade cyklister.

13 x 30/15 på watt man klarar i 5 min och vilar på halva den effekten. Enkelt men samtidigt oerhört jobbigt. Jag körde på detta pass setvila 4 min men 3 min är det som gäller på samma watt som man vilar på 15 sek om man skall göra allt rätt. Det fina med vår LC4R och LC6:an är att den kan programmeras så jag får exakt den effekt jag vill utan att ändra kadens. Jag kan alltså repetera samma pass men lägga på 1 watt per pass.

Mitt pass var inte All-out, uppskattar att jag kunde orkat 20 watt till på intervallen.

Aktuell vikt: 68 kg och aktuellt VO2max är cirka 70.

3x10 min 390-200 30-15

Skärmklipp VO2

Skärmklipp

Skärmklipp

Källa: Short intervals induce superior training adaptations compared
with long intervals in cyclists – An effort-matched approach, B. R. Rønnestad1,*, J. Hansen1, G. Vegge1, E. Tønnessen2 andG. Slettaløkken

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s