Äntligen, en graf från excel.

Publicerat: 7 december, 2011 i Uncategorized

Mätningarna är gjorda med Aktivitus nyinvestering, en Fitmate Pro från Cosmed. Så nu vet jag hur många watt jag skall klämma ur mig för att nå vissa mål med träningen. Och en sak är redan klar. Att nå maximalt syreupptag genom att köra intervaller är något för dem med riktigt hårt pannben eller en riktigt bra form. Kör jag 4×4 så hårt det går når jag just nu som mest 95% av maximalt syreupptag. Och pulsen stiger ju fler intervaller man kör på samma watt men syreupptaget gör inte det. Och 170 i puls på löpning ger bara 90% av max syreupptag medan 170 i puls på cykel ger 95% av max syreupptag. Och stående cykling ger högre puls, högre ansträngning men inte högre syreupptag. På mig alltså.

Planen framöver är att använda utrustningen för löpning främst men också för att jag skall kunna konstruera effektiva träningspass där man når de mål som man satt upp.  Funderar redan på en annan variant av 4×4…

Nedan ett intervallpass med 8 min intervaller på 150, 250, 300 och 350 watt utan vila mellan. Kadens 100. Cykel 839E. Vikt 69 kg. Högsta uppmätta syreupptag under detta pass var drygt 69 mlO2/kg/min och ”uppmätt” RPE 18.

Annonser
kommentarer
  1. Stefan skriver:

    Stegrande belastning under intervallen, benen tar inte slut innan ”the slow component” kommer ikapp?

  2. Lunkan skriver:

    Grafen är inget maxtest, utan ett valideringstest. Jag orkar ju köra 400 också, men kanske inte 8 min… Syreupptaget stiger efter det att benen stannat om det är det du menar.

  3. fredrikw skriver:

    Innebär detta att man numera kommer att få ett ”riktigt” VO2max-värde när man gör ett ramp-test, och inte ett uppskattat testvärde? (stor brasklapp för att jag säkert använder en del ord på lite fel sätt) Eller blir detta en mätning utöver det vanliga testet?

  4. Lunkan skriver:

    Fredrik, vi har inte bestämt hur jag vi skall göra. Än så länge stämmer de uppskattade värdena på max syreupptag så bra med de uppmätta ( jag har testkört många personer med mask samtidigt på våra vanliga protokoll) att jag inte ser någon idé att mäta syreupptag på cykeln egentligen. Men vill man så kommer möjligheten finnas. Oklar ännu vad priset kommer landa på. Men vill man bara veta sitt syreupptag utan att få någon koll på grenspecifik aerob kapacitet så kommer vi erbjuda test av max syreupptag på tex cykel.

  5. fredrikw skriver:

    Ok, tack för svaret. Egentligen är ju absolutvärdet inte så viktigt, det viktigaste är ju att man får en siffra som går att jämföra från gång till gång. Men mer teknik lockar ju alltid liksom 🙂

  6. Stefan skriver:

    Nä, det var en kommentar till din hint om variant på 4×4
    Jag menade om man genomför intervallerna med stegrande intensitet under själva intervallen, dvs börjar lite lägre och slutar högre istf för att försöka hålla samma intensitet hela intervallen, positivt för pannbenet om inte annat /öka istf ”hålla ut” och ”öka i takt med ökande syreanvänding” eftersom den inte är ”omedelbar”, kanske
    // ”the slow component” har kanske inte med detta att göra iofs /dvs slarvigt använt av mig

  7. Søren skriver:

    Din værdi på 69 virker ret højt jämnfört/sammenlignet med den værdi jeg får ud af en wattmax calculator (http://www.motion-online.dk/konditionstraening/testning/watt-max_test/). Den calculator siger 61.7 for 2 min@350 W, og man skulle vel egentlig forvente at få højere vo2max værdier i den WattMax test fordi belastningen ikke stiger så hurtigt/snabbt som i dit forsøg. Har du en kommentar til skillnaden/forskellen?

  8. Lunkan skriver:

    Ett syreupptag på 350W i steadystate ligger på ca 4,5 l/min för en normal människa. Men att vara i steadystate på 350W är det inte många som fixar så det blir lite teoretiskt. Om jag knappar in vad jag maxar på ett test med 2 min stegring på 35 slutar jag på ca 440. Det ger runt 78 i testvärde men jag överskattas pga att min verkningsgrad är bättre än vad tabellerna tror.

    Som du ser i grafen ligger jag på ca 62 efter 2 min på 350 men det är inget steadystate.

  9. Lunkan skriver:

    I studien som testet bygger på framgår inte hur effekten är uppmätt. Drivhjul eller vevparti,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s