Styrkeintervall

Publicerat: 8 februari, 2010 i Uncategorized

Strykeintervall är bra för mycket. Men det finns mängder av varianter som tränar olika saker. Denna variant är en fin sak som jag tycker ger bra effekt på mig. Både fysiskt och mentalt. Man får jobba hårt för att köra avspänt och den stabiliserande muskulaturen kring bål får sig en genomkörare på ett grenspecifikt sätt. Dessutom förbereds kroppen på det som komma skall, en helt annan typ av styrkeintervall där jag helt sonika byter cykel till min 894:a. 7 kp räcker inte  för mig om jag skall öka maximal styrka.

Jag kör på tröskeleffekt minus 10 watt konstant men varierar kadens. På mig kvittar det nästan om jag kör på 50, 60, 80 eller 100 kadens på given effekt på 40 min. Det ger i stort sett samma puls och mjölksyra.  Så detta pass är ett Sweetspot-pass med högt vridmoment skulle man kunna säga. Pendeln står på runt 6 kp i 25 av 40 min.

Annonser
kommentarer
  1. Robert skriver:

    Intressant!! Har läst att vissa förespråkar korta Max intervaller i 5-10 sekunder med hög kadens för att öka sin max styrka. Tycker själv att det är mkt jobbigare att köra på 300watt med pendeln på 6kp och 50 i kadens än att köra på 3kp med 100 i kadens.

  2. Robert skriver:

    Intressant! Vissa förespråkar korta styrkeintervaller på 10-15 sekunder för att öka sin maxstyrka. Personligen tycker jag att det känns mkt mer i bena när man kör på 6kp med 50 i kadens än när man kör på 3kp och 100 i kadens. Är denna känsla normalt eller tyder det på att jag är för svag i bena?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s